KIE – Kind in Evenwicht
Deze manier van werken is voor het kind van alle leeftijden en zijn ouders. Kinderen vinden het leuk om te doen en te ervaren. Het bijkomend voordeel is dat ze niet hoeven te praten als ze dat niet kunnen of willen. De spieren vertellen het verhaal doordat Maud werkt met spiertesten.
Reflexintegratie / Kinderbrein en bewegen
Dit is een lichaamsgerichte manier van werken waarbij we de ontwikkeling van het zenuwstelsel stimuleren. De ontwikkeling van een mens gaat volgens een vast patroon. Dit gaat echter niet vanzelf. Vanaf het hele prille begin maakt een mens al allerlei automatische bewegingen; primaire reflexen. Deze bewegingen zorgen voor de ontwikkeling van ons zenuwstelsel. Elke beweging die een mens maakt, daarmee worden nieuwe verbindingen aangelegd. Een zenuwstelsel wat goed ontwikkeld is, zorgt ervoor dat je lekker in je vel zit en goed kunt functioneren.
Stap voor stap integreren de reflexen zich in een bepaalde volgorde. Zodra een reflex is geïntegreerd, is er ruimte voor een volgende stap.
Helaas gaat een ontwikkeling weleens anders dan anders. Een kind komt met een keizersnede ter wereld, er is veel stress rondom de geboorte of eerste maanden, er vindt een traumatische gebeurtenis plaats etc. Hierdoor kan een reflex actief blijven of weer actief worden.
Als de reflexen actief blijven, kan dit flinke gevolgen hebben. Last hebben van prikkels, moeite met concentratie, last van stress, angst, heftige emoties etc. maar ook leerproblemen komen voor.
Hoogbegaafde kinderen ontwikkelen zich niet ‘standaard’. Ze ontwikkelen zich vaak sprongsgewijs; in één keer kunnen ze iets en ze slaan met grote regelmaat bepaalde fases over (bijv. het kruipen). Onder anderen hierdoor, zie we vaak dat reflexen bij veel kinderen in onze praktijk nog niet zijn geïntegreerd.
Maud controleert dan de reflexen en werkt vervolgens met deze lichaamsgerichte methodiek. Door ouders en kind nieuwe of andere bewegingen/aanrakingen te laten ervaren en mee te geven om te oefenen, kan de ontwikkeling extra ondersteund worden.