Pien Batenburg

Wat als we kinderen niet zouden bekijken alsof er wat mis is met hen, maar dat we kijken naar wat ze nodig hebben? Die vraag vormt de basis van mijn werk als pedagoog.

 

Ik ben Pien, afgestudeerd in de master Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam, waar mijn passie voor een meer preventieve benadering in de jeugdzorg is aangewakkerd. Hier leerde ik dat het niet draait om het labelen van kinderen met diagnoses, maar om ze te zien als unieke individuen met specifieke behoeften. Ik zoek naar de verborgen talenten en mogelijkheden die het kind in zich heeft, zodat zij in hun eigen tempo en op hun eigen manier kunnen groeien en bloeien. Mijn doel is om signalen vroegtijdig op te merken, zodat we een stevige basis kunnen bieden voor elk kind, voordat uitdagingen zich opstapelen.

 

Tijdens mijn master liep ik stage bij Bureau Gelukt, waar mijn interesse in hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit sterk is gegroeid. Ik heb van dichtbij ervaren hoeveel impact je als professional kunt maken: met de juiste handvatten kun je kinderen én ouders écht in hun kracht zetten. Al snel voelde ik dat dit méér is dan een stage: dit is het gebied waar ik, ook na mijn studie, blijvend verschil wil maken.

 

Daarom ben ik ontzettend blij dat ik nu, als zelfstandig pedagoog, met Bureau Gelukt mag blijven samenwerken. Binnen deze samenwerking ga ik onder andere hoogbegaafdheidsonderzoeken uitvoeren: een rol waarin ik mijn expertise verder kan verdiepen én direct kan bijdragen aan passende ondersteuning voor kinderen en gezinnen.

 

Mijn werkwijze is transdiagnostisch: ik focus me dus op wat een kind in essentie nodig heeft om te kunnen bloeien, in plaats van het vastleggen van een diagnose die vaak als een eindpunt kan worden gezien. Wat heeft dit kind nodig om zich gezien, begrepen en veilig te voelen? Dáár ligt voor mij de kern. Als het alsnog helpend of noodzakelijk blijkt om een diagnose te laten stellen, bijvoorbeeld voor passende hulp of ondersteuning, dan denk ik met ouders mee en verwijs ik gericht door naar collega-specialisten.

 

Mijn reis naar dit werkveld was veelzijdig: van het volgen van een leerzame stage bij Bureau Geluk(t), het werken als testassistent en gedragswetenschapper in een jeugdgevangenis en het afronden van meerdere opleidingen. Deze ervaringen hebben mijn visie gevormd: ieder kind is uniek, vroegtijdige signalering is essentieel, en elk brein heeft zijn eigen behoefte. Door deze kennis in te zetten, hoop ik echt impact te maken en zowel ouders als kinderen te ondersteunen bij hun persoonlijke groei.

 

Ik ben nog jong, vol energie en leergierig. Samenwerken met ervaren professionals is voor mij van grote waarde, want van hen leer ik ontzettend veel. Jong zijn betekent echter voor mij niet minder bekwaam, maar juist het bieden van een frisse blik, nieuwe inzichten en de ruimte om nog verder te groeien.