Hoogbegaafdheidsonderzoek

Binnen Bureau Geluk(t) draait een hoogbegaafdheidsonderzoek om meer dan alleen testresultaten. Wij geloven dat het écht begrijpen van een kind begint met vertrouwen en verbinding. Daarom start Pien altijd met een intakegesprek, waarin jullie de tijd hebben om kennis te maken. Zij wil weten wie het kind is, wat hem of haar drijft en hoe zij de beste samenwerking kan opbouwen. Pas wanneer er een klik is, kan een kind optimaal zichzelf laten zien in een testsituatie.

De WISC-V is de meest gebruikte test en geeft een breed beeld van cognitieve vaardigheden zoals verbaal begrip, werkgeheugen en redeneervermogen. De KIQT+ is speciaal ontwikkeld voor kinderen met een (vermoeden van) hoogbegaafdheid en sluit beter aan bij kinderen die anders denken, snel overprikkeld raken, faalangst ervaren of minder goed functioneren onder tijdsdruk. Waar de WISC-IV meer leunt op schoolse vaardigheden, kijkt de KIQT+ juist naar denkpotentieel en creatief probleemoplossend. Per casus beoordeelt Pien welke test het meest passend lijkt. De leeftijd van een kind speelt hierin ook een rol.

Naast de standaard intelligentieanalyse biedt zij ook een breder onderzoek aan. Dit kijkt verder dan alleen de cognitieve kant van het kind, door in te zoomen op de sociale en emotionele ontwikkeling. Hoe gaat het kind om met emoties, wat is de leerstrategie, wat zijn de sterke en zwakkere eigenschappen? Hoe ervaart het kind dingen als faalangst, perfectionisme of juist de behoefte aan autonomie? Hoe komt de creativiteit naar voren, en hoe reageert het kind op tijdsdruk of het ontbreken van hulp? Zij geloof dat het essentieel is om niet alleen naar het ‘denken’ van een kind te kijken, maar ook naar het ‘zijn’: de unieke eigenschappen die een kind maken tot wie het is.

In sommige gevallen is alleen een intelligentiebepaling nodig, bijvoorbeeld als er een overstap naar een andere school wordt overwogen. In zo’n geval biedt een korter onderzoek het noodzakelijke inzicht in het intelligentieprofiel van het kind.

Het is natuurlijk pas echt waardevol wanneer het onderzoek niet alleen inzicht biedt, maar ook handvatten voor de toekomst. Hoe ga je als ouder, leerkracht of begeleider om met de specifieke kenmerken van het kind? Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten en tips voor thuis of op school? Het onderzoeksverslag bevat niet alleen het beeld van het kind, maar ook concrete adviezen die gericht zijn op de persoonlijke ontwikkeling van het kind.

Na het onderzoek bespreekt Pien altijd het verslag in een persoonlijk gesprek, zodat er ruimte is voor vragen, verduidelijking en verdieping. Als het nuttig is, kan zij het verslag ook samen met de school bespreken: vaak een waardevolle stap in het proces.